Alles wat u moet weten over branding op sociale media

Alles wat u moet weten over branding op sociale media

Branding is cruciaal op sociale media – een zeer competitieve arena waar bedrijven toegewijde consumenten willen aantrekken en behouden. Als u wilt dat uw bedrijf vooruitgang boekt op sociale media, moet uw inhoud zich onderscheiden van de rest. In dezelfde geest moet alles wat op uw sociale media-accounts wordt geplaatst, in overeenstemming zijn met het imago van uw merk.

Een solide merk maakt je social media strategie efficiënter en effectiever. Hier is een gedetailleerde gids over het ontwikkelen en inzetten van een merk voor sociale media via verschillende kanalen.

Belangrijkste onderdelen van een effectief brandingplan voor sociale media

Een cruciaal ding om te onthouden is dat het publiek op sociale media een ander online gedrag aanneemt op sociale-mediaplatforms dan wanneer ze op internet surfen of Google-zoekopdrachten uitvoeren. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) marketing gedijt op het langzamere, meer reflectieve karakter van een blogpost, terwijl de snellere, meer impressionistische stijl van social media marketing de meeste shares en likes krijgt.

De Instagram-strategie van Airbnb is hierboven gedemonstreerd. Airbnb benadrukt de algehele reiservaring meer dan de individuele huizen die op de site worden aangeboden. Het geeft het gevoel weer dat een verblijf in een Airbnb-accommodatie meer is dan alleen een staycation – het is een kans om levenslange herinneringen te maken.

Men moet denken aan het beoogde publiek.

Eerst moet u uw demografische doelgroep selecteren voordat u een merkidentiteit opbouwt. Je kunt geen winteruitrusting verkopen aan Honolulu, en je zult waarschijnlijk niet proberen zwemkleding te verkopen aan iemand in Minnesota, vooral niet in het holst van de winter.

Er zijn een paar belangrijke factoren waarmee u rekening moet houden bij het beschrijven van uw ideale klant:

  • Wat is hun leeftijdscategorie?
  • Ik ben benieuwd naar het geslacht van deze persoon.
  • Waar wonen ze?
  • Hoe financieel stabiel zijn ze?
  • Ik ben benieuwd wat hun nieuwsgierigheid precies opwekt.

Op basis van deze statistieken kun je je ideale klant ontwikkelen, een 22-jarige man in Miami die dol is op Marvel en Call of Duty. Misschien stel je je ideale klant voor als een Manhattanite-vrouw van 35 met een passie voor fusion food en Broadway-shows.

Door klantgegevens te analyseren, kunt u ontdekken of uw potentiële consumenten gebruikers van sociale media zijn en waar ze het grootste deel van hun tijd online doorbrengen.

Definieer uw merkidentiteit

Het opbouwen van een merkidentiteit heeft invloed op hoe u uw merk online promoot, vooral op sociale media. Deze identiteit is waar uw klantpersona zich mee zal verbinden. Om u op weg te helpen, volgen hier enkele richtlijnen voor branding:

Stel uw merkrichtlijnen vast. Verschillende mensen zullen waarschijnlijk andere cijfers bedenken voor het aantal componenten waaruit een merk bestaat, maar voorlopig willen we dat u zich op slechts drie concentreert. Dat is de kenmerkende stijl, het motto en de kleuren van uw bedrijf.

Merkkleuren zijn de kleuren die worden gebruikt om uw merk te identificeren. Amazon is blauw en Airbnb is roze. Je merkkleuren zijn de tinten waar je je aan moet houden bij het ontwikkelen van beeldmateriaal. Het is van vitaal belang dat deze kleuren worden gedefinieerd door een hexadecimale code.

De stem van een merk is de manier waarop het omgaat met zijn doelmarkt. Rolex is elegant en gepolijst, en Spotify is hip en avontuurlijk. De stem van uw merk is te horen via de tekst, afbeeldingen en visuals die worden gebruikt om uw product of dienst te vertegenwoordigen.

Merkwaarden zijn waar je merk voor staat. Apple is premium op originaliteit en innovatie, terwijl Adobe prioriteit geeft aan individualiteit en zelfexpressie. Het opstellen van een missieverklaring kan bepalen waar uw merk voor staat.

Creëer een merkpersona op basis van deze drie elementen. Een merkpersona is hoe uw merk eruit zou zien als ze een echt persoon zijn. Ga zo diep in op wat ze kleden, welke films ze kijken, alsof je een dating- of socialemediaprofiel voor deze persoonlijkheden aan het maken bent.

Veel bedrijven gebruiken merkstandaarden die meerdere pagina’s lang zijn, en deze criteria regelen de grootte en het gebruik van logo’s, kleuren en paletten en typografie. Aan de andere kant geven sommige bedrijven er de voorkeur aan hun normen te gebruiken als een verzameling suggesties en hun creatieve medewerkers enige vrijheid te bieden bij het bedenken van frisse ontwerpen.