Het opstarten van een bedrijf is een enorme en risicovolle stap, maar voor veel social media marketeers is het de natuurlijke volgende stap na jarenlange expertise. Is er een geheim om een succesvol social media marketingbureau op te starten? Voordat u aan de slag gaat, moet u verschillende dingen weten, zoals met welke platforms u wilt werken, hoe u zich kunt onderscheiden en waar u uw eerste klant kunt vinden.
Deze gids wijst u de weg naar een welvarende nieuwe onderneming, van het leggen van een solide basis tot het verpakken van uw diensten en het aantrekken van consumenten. Naast ons onderzoek hebben we verschillende personen ondervraagd met directe ervaring of bekendheid met marketingbureaus voor sociale media en hebben we hun antwoorden hieronder verzameld.
Kies een niche
Een kleinere maar specifiekere doelgroep targeten is mogelijk door uw niche te verkleinen. De term ‘niche’ kan verwijzen naar een bepaald vakgebied (zoals ‘entertainment’, ‘schoonheid’ of ‘technologie’) of naar een medium (zoals ‘Instagram’ of ‘TikTok’) waarin gebruikers zijn gespecialiseerd. Het vereist alleen een voldoende aantal klanten om break-even te draaien.
Het bouwen van een succesvol social media marketingbureau (consistente klantenkring en omzet) hangt grotendeels af van hoe goed je jezelf online presenteert. Richard Barker, voorheen eigenaar van een social media-bureau, houdt nu toezicht op de marketing voor het beveiligingsbedrijf Clarion Security Systems. Hij vraagt: “Ben jij een expert op LinkedIn of TikTok? Aan wie hoop je je opmerkingen te richten?
Dit is een cruciale vraag om te stellen bij het werken met klanten aan de productie van content. Richard zegt: “Zorg ervoor dat je kanalen kwaliteitsmateriaal creëren dat betrokkenheid stimuleert, of je je nu wilt specialiseren op één platform of op alle.”
Om dezelfde reden, als je net begint of een kleine staf hebt, wil je je op één ding tegelijk concentreren in plaats van alles proberen te doen. Je kunt gemakkelijk een burn-out krijgen als je te veel verschillende sectoren en platforms probeert te bedienen.
Jason White, CEO van de tuininformatiewebsite All About Gardening en een erkend leider op het gebied van sociale media, geeft enkele verhelderende opmerkingen over het onderwerp specialisatie. Bij het opzetten van een social media marketingbureau raadt hij aan om aan de slag te gaan door een expert te worden op één enkel platform. Zoek uit wie u online probeert te bereiken en selecteer het juiste socialemediakanaal.
Onthoud dat er een specifieke reeks wetten en dynamieken is die uniek zijn voor elk platform. Je marketinginspanningen moeten voor elke sociale-mediasite worden aangepast, aangezien wat het goed doet op Instagram, het misschien niet zo goed doet op Facebook.