Overzicht van sociale media

Wat is sociale media?

Sociale media zijn online platforms waar gebruikers gemeenschappen kunnen creëren en inhoud kunnen delen en bespreken. De primaire sociale media-accounts, waaronder Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en YouTube, worden beheerd door het Office of Communications and Marketing.

Scholen, afdelingen en kantoren die hun aanwezigheid op sociale media willen vestigen of uitbreiden, kunnen profiteren van onze vele diensten, waaronder één-op-één consultaties waarin we doelstellingen, strategieën en best practices kunnen bespreken. Als u lid wilt worden van een sociaal netwerk, moet u eerst het aanvraagformulier voor een account invullen. Het communicatiebureau is de plaats om te vragen of er regels of beperkingen zijn met betrekking tot schoolbranding waarvan u op de hoogte moet zijn.

Belangrijke richtlijnen voor degenen die sociale media beheren:

  • Conversatie, de community, interactie met je publiek en het vormen van relaties vormen de kern van waar sociale media om draait. Het is meer dan alleen een marketing- en reclamemedium.
  • Oprechtheid, openheid en open communicatie zijn essentieel.
  • Je kunt niet alleen online commentaar over jezelf volgen, maar er ook mee bezig zijn. Eerst luisteren, dan commentaar geven.
  • Probeer te overtuigen, te helpen, te relateren en te interesseren. Wees niet bang om risico’s te nemen, maar zorg ervoor dat je alles goed hebt doordacht voordat je aan de slag gaat.

Veelgebruikte bronnen en sites voor sociale media:

  • Weblogs zijn online dagboeken waar iedereen zijn gedachten en ervaringen terloops kan delen.
  • Meer dan 1,55 miljard mensen loggen elke maand in op Facebook, waarmee het ‘s werelds populairste socialemediaplatform is (vanaf het derde kwartaal van 2015). Gebruikers bouwen profielen op, maken verbinding met hun vriendenlijst en communiceren via berichten en statusupdates. Met Facebook kunnen bedrijven pagina’s opzetten en consumenten kunnen die pagina’s “liken”.
  • Twitter is een microblogdienst en sociale netwerkdienst waarmee gebruikers relaties met anderen kunnen onderhouden door updates van 140 tekens te delen (limiet van 140 tekens).
  • Platforms voor het delen en bekijken van video’s zoals YouTube en Vimeo.
  • Flickr is een website voor het delen en bekijken van foto’s en video’s en een sociaal netwerkplatform. Deelbare afbeeldingen kunnen worden geüpload naar sociale mediaplatforms zoals Facebook en Twitter.
  • Instagram is een gratis programma voor het delen van foto’s en video’s waarmee gebruikers hun afbeeldingen kunnen bewerken met digitale filters, frames en effecten voordat ze op andere sociale netwerksites worden gepubliceerd.
  • LinkedIn is een sociale netwerkdienst voor professionals, waar leden kunnen deelnemen aan discussiegroepen op basis van hun gedeelde expertise.

Beleid inzake sociale media op hogescholen:

Het in realtime aangaan van gesprekken en het delen van informatie met anderen wordt gemakkelijker gemaakt door sociale media en andere online platforms. Toch schuilen er ernstige gevaren in het misbruik van deze technologieën.